Geslaagde thema-bijeenkomst over anders kijken naar de arbeidsmarkt

De thema-avond op 30 januari 2024 over ‘anders omgaan met de arbeidsmarkt – hoe doe je dat?’ was een groot succes! Samen met WerkgeversServicepunt Achterhoek hebben we een interactief gesprek gevoerd (WSPA) met de ruim 25 aanwezigen, waarin duidelijk werd dat we tegenwoordig op een andere manier naar het werven van personeel kunnen kijken.

Ellen Rouwhorst en Marije Kouwenberg (adviseur werkgeversdiensten) vertelden ons meer over hoe de mismatch tussen werkzoekenden en werkgevers ontstaat. Oplossingen voor deze mismatch vragen juist nu om een andere kijk van werkgevers. Heb jij wel eens gedacht aan het ‘aanboren’ van nieuw talent? Dit door bijvoorbeeld open te staan voor zij-instromers óf talenten die met ondersteuning aan de slag kunnen binnen uw organisatie. Een leuke tip vanuit de aanwezigen: ga altijd met sollicitanten een kennismakingsgesprek aan en wijs niet direct af op het cv. En…. hobbies van sollicitanten kunnen je verrassen om ineens mogelijkheden te zien binnen jouw bedrijf. Ook het werk anders organiseren kan een oplossing zijn. Door te schuiven in taken, aanpakken van belasting of de inzet van technologische toepassingen kan het werk misschien toch worden gedaan. Hierdoor ontstaan misschien wel nieuwe functies of kan er gekeken worden naar een nieuwe invulling.

Zo ontdekten we met elkaar op deze avond dat er al mooie praktijkvoorbeelden zijn bij onze leden. Houthandel Nijweide en Hoveniers & Groencentrum Wenninkhof deelden met enthousiasme hun ervaringen op het gebied van zij-instromers en het inzetten van scholing.
Inou Heideman, de gastvrouw van de locatie van deze avond én mede-eigenaar van Prange BV vertelde recent in een interview met Omroep Gelderland meer over wat het anders kijken naar werven voor hun bedrijf betekent. In dit artikel met filmpje vertelt ook medewerker Kim wat het meedoen op de arbeidsmarkt voor haar betekent.

Ook waren leden van Jong WCL aanwezig om met ondernemers te praten en het belang te benadrukken van bedrijven om zichzelf krachtiger te  promoten als potentiële werkgevers voor jongeren in Winterswijk. Als vervolg hierop organiseert Jong WCL binnenkort een evenement om inwoners en ondernemers met elkaar in contact te brengen.

Na afloop was er een gezellige borrel en een korte rondleiding op de werkvloer bij Prange BV.

Kortom, het was een inspirerende avond waaruit bleek dat er veel mogelijk is op de arbeidsmarkt, ook hier in de Achterhoek. Kom je de volgende keer ook weer langs?